stratos

Briefing

In 1987 gaat Red Bull van start. Het product is nieuw. De productcategorie, energiedranken, nog nieuwer. Er is één belangrijke doelstelling: aan bekendheid winnen.

Strategie

Sinds de lancering mikt Red Bull niet enkel op traditionele advertenties om zijn merk in de markt te zetten. Het linkte zich al snel aan extreme sporten om Red Bull aan te laten sluiten bij een levensstijl. Dat deed en doet het door sponsoring van atleten, maar ook door het opzetten van events voor bepaalde sporten en door het maken van content rond de sporten en de events.

Uitwerking

Red Bull haalt werkelijk alles uit de kast om zijn greep op extreme sporten te vergroten. Wat begon met zeepkistenraces en skate- of snowboard-events in grote steden, kreeg in de loop der tijd enorme proporties. Red Bull heeft niet één, maar twee teams in de Formule 1 (Red Bull Racing en Toro Rosso), heeft een magazine met een oplage van enkele miljoenen exemplaren en pakte in 2012 uit met Red Bull Stratos: de ‘hoogste’ sky dive ooit. Met Red Bull Media House heeft het ook een productiehuis/uitgeverij met meer dan honderd medewerkers die verantwoordelijk zijn voor alle content. De content verkoopt Red Bull ook aan geïnteresseerde tv-zenders en sites zoals MSNBC en ESPN. Dat maakt dat RBMH op zich winstgevend is.

Resultaten

Cijfers over verkoop en naamsbekendheid wil Red Bull niet kwijt, maar reken maar dat content marketing de energiedrank geen windeieren legt. Het beste bewijs? Elke poging om er een concurrent naast te zetten faalt.

Meer cases vind je in het boek Content marketing – van marketeer tot uitgever. Ontdek meer op de site of koop het via de webshop van LannooCampus.