one_book_def

Briefing

In B2B heeft Proximus meer dan in B2C last van de schaduw van het oude imago (Belgacom en daarvoor RTT): productgedreven, kil, duur en niet echt klantgericht. Het bedrijf wilde dit merkimago verbeteren door Proximus B2B te positioneren als een betrouwbare partner, een innovatief, trendsettend bedrijf, een expert en ‘meedenker’ voor alle ICT-uitdagingen van de CIO.

Strategie

Proximus koos voor een Make Professionals Grow-strategie en -filosofie. ‘We creeerden een contentplatform dat de doelgroep professioneel relevante, waardevolle en gratis content biedt’, klinkt het bij Robbin Sacré, Marketing Communication Analyst bij Proximus. ‘Die informatie is gebaseerd op wat ICT-professionals nodig hebben om slimmer, sterker, beter en sneller te worden in de uitoefening van hun job boordevol uitdagingen. De content heeft daarnaast ook als doel om de doelgroep te helpen in het positioneren van ICT als een “business enabler” en niet meer louter als een kostenpost. De ambitie was om vanaf de start de kwaliteit van een (betalend) vakblad te evenaren, zo mogelijk zelfs te overtreffen. Tegelijkertijd was het de bedoeling om de “community”-sfeer binnen de CIO-wereld te versterken met ons merk als centrale speler.’ Proximus werkte in dit kader samen met Propaganda.

Uitwerking

Het contentplatform wordt ingevuld met Proximus-neutrale, voor de doelgroep relevante, waardevolle en gratis ‘ICT = business enabler’ content met een hoge managementnuttigheidsfactor. Daarnaast praten klanten in ‘real life’-getuigenissen over hun samenwerking met Proximus en hoe die heeft bijgedragen aan de oplossing van specifieke businessbehoeften. Proximus koos daarbij voor veel verschillende contactmomenten: drie keer per jaar het printmagazine One, driemaal per jaar een volledig interactieve gratis app van One Magazine voor tablet en smartphone, tien keer per jaar een e-letter (met actuele informatie die het doelpubliek tot actie aanzet) en non-stop ictnews.be (een contentwebsite in ‘blogvorm’ met twee keer per week nieuwe informatie).

Resultaten

Proximus deed met betrekking tot het platform uitgebreide pre- en posttests. Daaruit blijkt een duidelijke verschuiving van het merkimago van Proximus naar een positie van ‘trusted partner’ en een verbeterd imago wat betreft innovatie, servicegerichtheid en trust. Verder is er meer dan 30 procent kostenreductie door de integratie van verschillende content tools, is het intern zeer geliefd als sales tool en is het aantal sales leads met meer dan 20 procent gestegen.

Meer cases vind je terug in het boek Content marketing – van marketeer tot uitgever. Ontdek meer op deze site of koop het op de webshop van LannooCampus.