barco

Briefing

Als producent van onder meer projectoren en beeldschermen kent Barco weinig recurrente verkoop. Het wil B2B-aankopers dan ook vroeg in de buyer journey aanspreken met gerichte online content die de expertise onderlijnt.

Strategie

Barco kiest voor een constante flow van content die het op het juiste moment in het aankoopproces naar voren schuift. Het bedrijf werkt per markt buyer persona’s uit, die gekoppeld zijn aan een buyer journey met drie grote fasen: de discover-fase, de consider-fase en de decide-fase.

Uitwerking

Om zijn digitale content optimaal te beheren, investeerde Barco in een technologieplatform. Daaraan koppelt het externe meetsystemen (zoals YouTube Analytics), maar ook een eigen dashboard dat onder andere het bereik, het delen en het engagement via social media meet. Van daaruit legt Barco het verband met de verkoop door de webleads in kaart te brengen. Om leads te genereren, koppelt Barco drie types call-to-action aan zijn content: doorklikken naar meer informatie, naar een demo of naar een prijsofferte.

Resultaten

Door deze aanpak groeide het aantal webleads met 17 procent (voorheen goed voor 8 procent), waardoor de conversie afklokt op een mooie 1,1 procent van alle bezoekers van Barco.com. Sinds het laatste kwartaal van 2015 investeert Barco in het meten van de impact van individuele stukken content. De interpretatie van deze data vereist veel kennis van de doelgroep en de markt. ‘Heel wat variabelen kunnen het resultaat van een bepaald stuk content sterk beïnvloeden’, zegt VP corporate marketing Rebecca Vanderpiete. ‘Een kleine wijziging kan al volstaan om slechte cijfers recht te trekken. Gooi content niet zomaar weg en vertrouw op je kennis van je publiek. Eén cijfer vertelt niet wat goed is en wat niet.’

Geeft deze case je zin om jouw contentmarketingstrategie onder handen te nemen, maar weet je niet goed te beginnen? Boek een workshop met twee van de auteurs en schiet uit de startblokken.